نقش و عوامل خطر سطوح هموگلوبین گلیکوزیله در غربالگری زودهنگام بیماری ها

8آوریل 2021- در این مطالعه برای روشن شدن ارتباط بین هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c) ، جنس، سن، کبد چرب و شاخص های بیوشیمیایی، دانشمندان به تجزیه و تحلیل داده های یک پایگاه بزرگ داده پرداخته، و با بررسی دقیق تر عوامل خطر موثر برHbA1c ، پایه و اساسی را برای مطالعه بیماری های مرتبط با HbA1c و مدیریت این بیماریها بنا کردند.

محققان افرادی را که از جولای 2018 تا ژوئن 2019 در مرکز ارتقاء سلامت معاینه شده بودند، به عنوان افراد شرکت کننده در این تحقیق انتخاب کردند. تمام داده ها با استفاده از نرم افزارWindows R (نسخه 3.5.1) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بررسی دقیق تاریخچه پزشکی، نتایج آزمایشگاه طبی و B-ultrasound examination  برای افراد شرکت کننده انجام شد. محققان برای تجزیه و تحلیل عوامل خطر HbA1c از تحلیل رگرسیون لجستیک استفاده نمودند.

 در مجموع 23933 نفر در این مطالعه وارد شدند. نتایج این تجزیه و تحلیل نشان داد که سطحHbA1c ، در مردان به طور قابل توجهی بالاتر از زنان است، سطحHbA1c در گروه دیابتی بالاتر از گروه فاقد دیابت است و سطحHbA1c در گروه مبتلا به کبد چرب بالاتر از گروه بدون کبد چرب است.

 در گروه فاقد دیابت، سطحHbA1c با افزایش وزن افزایش می یابد. سن، جنس (مرد) ، کبد چرب، دور کمر، فشار خون سیستولیک(SBP) ، تری گلیسیرید(TG) ، آزمایش نیتروژن اوره خون(BUN) ، تیروکسین آزاد (FT4) و گلبول های قرمز(RBC) ، از عوامل خطر برای سطح افزایش یافته یHbA1c ، هستند. در حالی که کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL-C) ، اسید اوریک(UA) ، کراتینین(Cr) ، تری یدوتیرونین آزاد(FT3)  و هموگلوبین از عوامل محافظتی بودند.

محققان نتیجه گیری نمودند که قند خون، سن، وزن، جنسیت، کبد چرب، چربی خون وUA با افزایش سطح HbA1c مرتبط هستند. HbA1c، با بسیاری از شاخص های متابولیکی مرتبط است و می تواند به عنوان نشانگر برای تشخیص زود هنگام بیماری های مزمن استفاده شود.  برای مطالعه ی متن کامل این مقاله به آدرس منبع مراجعه کنید

منبع:

https://www.hindawi.com/journals/jdr/2021/6626587/